سمینار علمی «جایگاه طب در اسلام » برگزار شد

سمینار علمی «جایگاه طب در اسلام» روز شنبه (8 میزان برابر با 15 ربیع الاول 1445 قمری) در تالار اجتماعات رازی برگزار شد.

در این سمینار علمی که توسط آمریت تحقیقات علمی و نشرات مؤسسه تحصیلات عالی رازی با هدف تجلیل از سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص)، بازشناسی جایگاه طب نبوی، افزایش تولیدات علمی، اعتباردهی مؤسسه و تشویق محصلان و استادان به امور تحقیق برگزار شده بود، ریاست محترم مؤسسه تحصیلات عالی رازی داکتر نصیراحمد ارغندابی، معاونیت علمی-تدریسی استاد محمدسلیم سلیمی، معاونان مالی و اداری و امور محصلان، شماری از استادان، کارمندان و محصلان اشتراک کرده بودند.

داکتر نصیراحمد ارغندابی رئیس مؤسسه تحصیلات عالی رازی در سخنان افتتاحیه خود، بر اهمیت علم و ضرورت آموزش تأکید نمود و گفت: با توجه به شرایط زمانی و مکانی، آموختن علم یک امر حیاتی و ضروری است.

وی افزود: یادگرفتن دانش عصری و مدرن یک نیاز جامعه است. هر فرد باید تلاش نماید تا شمه‌ای از علوم معاصر را بیاموزد و درک کند.

ارغندابی همچنین با اشاره به وضعیت و شرایط کنونی حاکم بر مؤسسه، اظهار داشت؛ باید همه ما تلاش کنیم تا شرایط مطلوب‌تر و بهتری را از لحاظ درسی و آموزشی در مؤسسه به وجود آوریم. تمام مسئولان و دست‌اندرکاران مؤسسه سعی نمایند تا مؤسسه را از لحاظ کیفی ارتقا دهند.

استاد علیجان عاجز نخستین سخنران این سمینار علمی راجع به اهمیت طب در اسلام صحبت نمود و گفت: انسان اشرف مخلوقات است. این برتری انسان، هم از لحاظ عقلی است و هم از لحاظ جسمی و نیرو. برای حفاظت از بقای انسان لازم است تا شرایط زندگی برای جسم و عقل مهیا گردد. اینجاست که صحت و طبابت اهمیت پیدا می‌کند.

وی امراض و بیماری‌ها را به دو گونه روحی و جسمی تقسیم نموده اضافه کرد: نبی اکرم (ص) هم در باره امراض جسمانی و هم در مورد امراض روحی و معنوی دستورات و بیاناتی دارد. بر اساس احادیث شریفی که از نبی اکرم نقل شده، آن حضرت فرموده است؛ «خیرالناس من ینفع الناس». کسی که برای انسان‌ها خیر برساند بهترین انسان است.

استاد عاجز همچنین به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره نموده گفت: در قرآن کریم نیز آمده است؛ هر شخصی که یک مریض را کمک ویا تداوی نماید و جانش را نجات دهد مثل آن است که تمام بشریت را نجات داده است.

وی اضافه کرد: طبیب باید مریض را بدون تبعیض و تعصب قومی و مذهبی معالجه نماید. طبیب باید متقی و با اخلاص باشد. در تداوی مریض تنها هدف دنیوی نداشته باشد. طبیب باید در علوم طبی معاصر آگاهی کامل و تخصص داشته باشد و به اخلاق طبابت آراسته باشد.

داکتر محمد صدیق صباح یکی دیگر از سخنرانان این سمینار علمی با بحث پیرامون فواید طب نبوی، بیان داشت: منابع اسلامی از قبیل قرآن، سنت، احادیث شریف و قیاس همه به برخی از فواید طب نبوی اشاره کرده‌اند.

به گفته وی در جای جایی از  قرآن کریم مانند سوره‌های یاسن (که قلب قرآن خوانده شده است)، آخر سوره بقره و سوره فاتحه به این موضوع تصریح شده است که اگر انسان به دستورات وحی سر اطاعت فرود آورد هرگز مریض یا بیمار نمی‌گردد. از جمله دساتیر اسلامی پرهیز از پرخوری و استفاده از عسل است. طبق فرموده پیغمبر گرامی اسلام پرهیز از پرخوری باعث سلامت انسان می‌شود.

داکتر سید شفیع سادات از دیگر سخنرانان این سمینار علمی، راجع به «اخلاق طبابت» صحبت نموده، با اشاره به اهمیت اخلاق طبابت گفت: اخلاق طبابت در تمام رشته‌های طبی به عنوان یک مضمون تدریس می‌شود.

وی ضمن تعریف اخلاق و اخلاق طبابت، اظهار داشت: یک طبیب باید به خداوند متعال ایمان داشته باشد و نسبت به انجام درست وظیفه خود متعهد باشد. مطابق احادیث شریف، طبیب واقعی الله متعال است و شفادهنده اوست. یک طبیب قبل از شروع کار طبابت سوگند یاد می‌کند که کارش را به خوبی انجام می‌دهد. یک طبیب باید با الله متعال ارتباط داشته باشد. در کارش مسئولیت‌پذیر، خوش‌رفتار و خیرخواه باشد. با بیمار محترمانه برخورد کند. حریم خصوصی بیمار را احترام بگذارد. اسرار او را حفظ کند. همچنین به اعتقادات مذهبی، مکان زندگی و نوع پوشش او احترام بگذارد.

به گفته استاد سادات آنچه باعث می‌شود که اخلاق طبابت خدشه‌دار شود، عبارت است از : استفاده از قدرت، تکبر، طمع، تشخیص نادرست، ناتوانی، نبود وجدان کاری و فساد اخلاقی.

محفل با سخنان معاونیت علمی-تدریسی استاد محمدسلیم سلیمی پایان یافت. وی که حافظ کل قرآن کریم است و دکتورای خود را در تفسیر طبیقی محصل از ایران گرفته، در جمع‌بندی از صحبت‌های سخنرانان سمینار علمی «جایگاه طب در اسلام» اظهار داشت: هدف اصلی این سمینار علمی بررسی جایگاه طب در اسلام و اهمیت آن بود. سخنرانان هرکدام با توضیح موضوع اختصاصی خود روشن ساختند که اسلام یک دین جامع است که به تمام وجوه زندگی از جمله صحت انسان اهمیت داده است. قرآن کریم در آیات متعدد بر این مسئله تأکید ورزیده است. همچنین احادیث فراوانی در صحیح بخاری راجع به صحت انسان نقل شده است.

محفل با دعائیه معاونیت علمی-تدریسی رسما پایان پذیرفت.

گفتنی است در این سمینار علمی که مدیریت و گردانندگی آن را شاه‌محمودجعفری آمر تحقیقات علمی و نشرات مؤسسه تحصیلات عالی رازی به عهده داشت، دوتن از محصلان این مؤسسه با ارائه نعت شریف تنوع و شیرینی بیشتری به محفل بخشیدند.

image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
razi10008
PlayPause
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
razi10008
previous arrow
next arrow